قالیشویی بانو

ساخت وبلاگ

 شستشوی پرده مخمل

استفاده از مبلمان و پرده‌های مخمل در عمارت‌ها و کاخ‌ها از دیرباز متداول بوده است. زیبایی کم‌نظیر مخمل به دکوراسیون داخلی جلوه‌ای خاص می‌بخشد. در حال حاضر انواع مخمل برای روکش مبلمان و پرده ارائه می‌شود که قابلیت هماهنگی با فضای مدرن و سنتی را دارد. اگر پرده مخمل را برای سالن پذیرایی خود انتخاب کرده‌اید نکات شستشوی پرده مخمل را که در این مقاله ارائه می‌شود به خاطر بسپارید.

پارچه مخمل از ابریشم پنبه و کتان در عرض ۱.۵ و ۳ متر تولید می‌شود. این پارچه از زمان‌های گذشته پارچه‌ای اشرافی به حساب می‌آید و در کاخ‌ها، عمارت‌ها و سالن‌های مجلل برای پرده و مبلمان استفاده می‌شود.

معمولا پرده مخمل برای جلوه بخشیدن به فضا در کنار پرده‌های پارچه‌ای از جمله پرده کتان، تور، ساتن، حریر و… به کار برده می‌شود. پارچه مخمل در رنگ‌های بسیار متنوع در بازار وجود دارد و به راحتی می‌توان آن را با هر رنگ دکوراسیون هماهنگ کرد.

اگر مایل هستید هنگام صبح در اتاق خواب نور کمتری وجود داشته باشد حتما پرده مخمل را انتخاب کنید. پرده مخمل با بافت ضخیم و متراکم از نفوذ نور به داخل اتاق جلوگیری می‌کند.

پرده مخمل باید با دقت شسته شود تا به بافت پارچه آسیب نرسد. معمولا قیمت پارچه‌های مخمل گران است و برای جلوگیری از هزینه اضافی بهتر است در شستشوی آن دقت شود.

مراحل شستشوی پرده‌های مخمل

بهتر است قبل از شستشو ابتدا گردوخاک روی پرده را به کمک جاروبرقی تمیز کنید. قدرت مکش دستگاه را در پایین‌ترین حالت انتخاب کنید تا به بافت پارچه آسیب نرسد.

معمولا پارچه‌های مخمل دارای برچسبی هستند که اطلاعاتی درباره نحوه شستشو و خشک کردن آن را در اختیار افراد قرار می‌دهد. قبل از شستشوی پرده مخمل به این اطلاعات توجه کنید.

پس از گرفتن گردوخاک، لکه‌های ایجادشده روی پرده خود را نشان می‌دهند. بهتر است قبل از شستن کل پرده، ابتدا لکه‌ها را با کمک صابون با دست بشویید. صابون را در آب ولرم قرار دهید و کف حاصل از آن را به کمک یک دستمال نخی تمیز روی لکه‌ها بکشید. این کار را به آرامی انجام دهید تا پرزهای مخمل از بین نرود.

پس از اینکه لکه‌ها را تمیز کردید حالا نوبت شستن کل پرده است. شما می‌توانید پرده‌های مخمل را به دو روش دستی یا با استفاده از ماشین لباس‌شویی بشویید.

شستشوی پرده‌های مخمل به روش دستی

شستن پرده‌های مخمل به صورت دستی احتمال آسیب رسیدن به بافت پرده را کاهش می‌دهد. برای شستن پرده مخمل با دست، ابتدا تشت بزرگی را با آب سرد پر کنید و پرده را در آن قرار دهید تا خاک موجود در بافت پرده خارج شود.

مجددا در تشت، آب سرد را با مقداری شوینده ملایم مانند شوینده‌های مایع مخصوص شستشوی لباس مخلوط کنید و سپس پرده را در آن به اصطلاح خیس کنید. سپس به آرامی و بدون چنگ زدن پرده را بشویید و آبکشی کنید.

شستشوی پرده‌های مخمل با ماشین لباس‌شویی

برای شستن پرده در ماشین لباس‌شویی ابتدا پرده را فقط با آب سرد و دور ملایم دستگاه بشویید تا گردوخاک موجود در بافت پرده خارج شود. سپس مانند شستشوی دستی از یک شوینده ملایم استفاده کنید و پرده را بشویید. شوینده‌های ملایم به رنگ و بافت پارچه آسیبی نمی‌رسانند.

 هیچ‌گاه از آب گرم برای شستن پرده مخمل استفاده نکنید زیرا ممکن است آن را از شکل طبیعی خارج کند. بهتر است از خشک‌کن نیز برای گرفتن آب اضافی پرده استفاده نکنید. استفاده از خشک‌کن باعث جمع‌شدن پارچه مخمل شود.

پس از آبکشی، آب اضافی پرده را با فشار دست بگیرید و آن را همانطور که خیس است نصب کنید تا چروک نشود. به خاطر داشته باشید پرده‌ مخمل نباید اتو کشیده شود زیرا به بافت آن آسیب می‌رسد.

پرده مخمل به دلیل ضخامت و نوع بافت پارچه سنگین است و شستشوی آن در منزل ممکن است سخت باشد. برای راحتی و اطمینان خاطر بیشتر، شستشوی پرده مخمل خود را به خدمات خشکشویی پرده بسپارید.

قالیشویی بانو...
ما را در سایت قالیشویی بانو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : norouzi ghalishooiebanoo بازدید : 85 تاريخ : چهارشنبه 13 آذر 1398 ساعت: 12:30

تمیز کردن مبلمان چرمی

یکی از انواع مبلمان که ظاهری کلاسیک و شکیل به فضای منزل شما می‌بخشد مبلمان چرمی است. مبلمان چرمی قیمت بالاتری نسبت به مبلمان پارچه‌ای دارد اما در عین حال از دوام خوبی برخوردار است. شستشوی مبل یکی از دغدغه‌های اصلی هنگام نظافت منزل است. در این مقاله روش‌هایی برای تمیز کردن مبلمان چرمی ارائه می‌کنیم.

برای تمیز کردن مبل چرمی ابتدا سطح آن را کاملا با جاروبرقی جارو بکشید. این کار را به آرامی انجام دهید تا به بافت چرمی مبل آسیبی وارد نشود. درزها و گوشه‌های مبل محل تجمع گرد و خاک و آشغال‌های ریز است. این قسمت‌ها را با دقت بیشتری جارو بکشید.

پس از آن با استفاده از یک دستمال مرطوب کل سطح مبلمان چرمی را تمیز کنید. دقت کنید میزان رطوبت باید بسیار کم باشد و مبلمان خیس نشود.

استفاده از بخارشوی یکی از راه‌های متداول تمیز کردن مبل چرمی در منزل است. در این روش مبل با استفاده از بخار آب کاملا تمیز می‌شود بدون آنکه آسیبی به آن برسد.

تمیز کردن مبلمان چرمی با محلول آب و سرکه

در ظرفی مقداری آب ولرم و سرکه را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید. سپس یک دستمال نخی تمیز را به این محلول آغشته کنید و آن را روی سطح مبلمان چرمی از سمت بالا به پایین بکشید و آن را تمیز کنید. پس از آن با یک دستمال نخی تمیز و خشک سطح مبلمان را خشک کنید.

تمیز کردن لکه‌های مختلف از روی مبلمان چرمی

در طول زمان و در اثر استفاده از مبلمان لکه‌های مختلفی روی آن ایجاد می‌شود. این لکه‌ها ممکن است لکه چربی غذا، لکه لوازم آرایشی و بهداشتی، چربی مو و… باشد. برای پاک کردن لکه چربی از روی مبلمان چرمی کمی آن را مرطوب کرده و مقداری جوش شیرین را روی محل لکه بریزید و سپس آن را پاک کنید.

روش دیگر استفاده از محلول‌های پاک‌کننده مخصوص چرم است. مقداری از محلول را روی لکه بریزید سپس آن را با یک دستمال خشک تمیز کنید.

اگر لکه مایعاتی نظیر چای، قهوه، نوشابه و… روی مبلمان چرمی به وجود آمد فورا آن را تمیز کنید و اجازه ندهید روی سطح مبل خشک شود. برای پاک کردن این لکه‌ها بهتر است از محلول پاک‌کننده مناسب چرم استفاده کنید تا آسیبی به بافت چرم وارد نشود. پس از آن نیز سطح مبلمان را با یک دستمال تمیز خشک کنید.

لکه جوهر یکی از لکه‌هایی است که به سختی از روی مبلمان پاک می‌شود. در هنگام پاک کردن لکه جوهر مواظب باشید لکه روی سطح مبلمان پخش نشود. برای این کار پنبه را به مقدار کمی الکل آغشته کرده و آن را روی محل لکه جوهر بکشید و فورا با دستمال خشک و تمیز کنید. حتما حواستان باشد میزان الکل بسیار کم باشد و مبلمان را خیس نکند زیرا در این صوت لکه جوهر پخش خواهد شد.   

لکه خودکار معمولا سمج است و به آسانی پاک نمی‌شود. شاید ناچار باشید از لکه‌برهایی نظیر لاک پاک‌کن، عطر یا پاک‌کننده‌های دیگر استفاده کنید. اما به این نکته توجه کنید که بعضی لکه‌برها ممکن است باعث تغییر رنگ چرم مبلمان شود. بنابراین احتیاط کنید و محلول لکه‌بر را به میزان کم روی لکه قرار دهید و فورا پاک کنید. بهتر است با کمی صابون محل لکه را بشویید و آن را با دستمال نخی خشک کنید تا از ماده لکه‌بر روی سطح مبلمان باقی نماند.

تمیز کردن مبلمان چرمی سفید

اگر روی مبلمان چرمی سفید شما، لکه‌هایی به وجود آمده است با استفاده از محلول آب و سرکه و یا محلول آب لیمو و عصاره تارتار که به میزان مساوی با هم مخلوط شده‌اند لکه‌ها را از بین ببرید. برای این کار پارچه‌ای را به محلول مورد نظر آغشته کنید و آن را روی لکه بکشید. سپس محل لکه را با یک دستمال تمیز خشک کنید.

قالیشویی بانو...
ما را در سایت قالیشویی بانو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : norouzi ghalishooiebanoo بازدید : 77 تاريخ : سه شنبه 5 آذر 1398 ساعت: 19:11